outdoor

Friluftsliv efterskole

På hovedfaget Friluftsliv giver vi dig udfordringer i alt fra mountainbiking over bueskydning til gourmetmad på bål. Vi giver dig de nødvendige færdigheder til en sund, sikker og sjov omgang med naturen og alle dens muligheder.

Du skal kunne lide at udfordre dig selv og få pulsen op. Du skal være frisk på at være ude hele året – og sove i bivuak og shelter.

Aarhus Efterskole ligger blot 300 meter fra Marselisborg-skovene og to kilometer fra havet. Det er her, vi bruger det meste af vores tid sammen.

I løbet af skoleåret vil du også blive udfordret i bl.a. træklatring, vinterbadning, duatlon, orienteringsløb samt førstehjælp og overlevelse.

“Jeg gik ind i skoven og kom ud igen højere end træerne.”
Henry David Thoreau

Fokus på samarbejde

Succes for aktiviteter i det fri afhænger af planlægning, kommunikation og godt samarbejde.

Derfor træner vi gennem hele året dine evner i at være del af et hold med mange forskellige slags udfordringer.

Evnerne får du brug for, når vi i slutningen af skoleåret sender dig afsted med en kammerat i den østjyske natur:

Et døgn I selv planlægger – uden lærere og mobil.

På friluftsliv går alle elever engageret til opgaverne – i al slags vejr. Det forventer vi også, at du gør.

Inden årets start modtager du en pakkeliste med det udstyr, det er godt at have med som elev på friluftsliv.

At være i naturen

På hovedfaget friluftsliv skal vi både bruge naturen – og være i naturen. Der er fart og udfordring, når vi klatrer, kører mountainbike, står på paddleboard eller sejler i kajak.

Samtidig skal vi også lære at være i naturen: Finde vej på ture, overnatte i det fri og lave mad over bål.

Derfor tager vi allerede i sensommeren afsted på vores første tur sammen ud i det fri.

Sidefag

Få endnu mere friluftsliv – eller prøv noget nyt. Se alle vores halvårlige sidefag her.