måltid

Kost og køkken

“En sund sjæl i et sundt legeme.” Sådan sagde man engang – og den er god nok endnu. Det gode måltid er vigtigt på Aarhus Efterskole.

Kosten er brændstof for krop og hjerne. Men der er meget mere i det: Mad er også fællesskab, kultur, æstetik og samvær. På Aarhus Efterskole gør vi noget ud af at spise sammen.

Vores kokke-team laver maden fra bunden, og hos os får du aldrig den samme ret to gange på et år. I løbet af ugen varieres mellem lækre vegetarretter, fisk, skaldyr, supper og klassiske danske retter – ofte med et twist.

Hver dag er der vegetariske alternativer til frokost. Har du særlige kosthensyn, tilpasser vi maden efter det.

I weekenden sover vi længe og står op til lækker brunch.

Køkkenet har stort fokus på bæredygtighed og økologi. Det afspejler sig både i indkøb, begrænsning af madspild, fokus på bioaffald og i forhold til kødforbrug. Her arbejder kokkene med mindre mængder i bedre kvalitet samt spændende vegetariske retter.

“Lykken svæver over urtegården.”

NFS Grundtvig

Køkkentjans

Maden er noget, vi er fælles om – også når den skal tilberedes, og der efter et dejligt måltid skal vaskes op.

Derfor er du i løbet af året med i køkkenet, hvor du lærer at lave mad, hjælper til og kan komme med forslag til retter, hvis du har en god idé.

Det er hyggelig og lærerigt at have køkkentjans med dine kammerater. Det kan du roligt glæde dig til.

Efterskolemad derhjemme

Efterskolens kokketeam har sammen lavet kogebogen “Lykken svæver over urtegården” med alle de gode opskrifter, de til daglig bruger på skolen.

Titlen er lånt fra Grundtvigs konfirmationsdigt til sine to sønner, Et jævnt og muntert, virksomt liv på jord. Det er nemlig ude i urtehaven – i den almindelige hverdag, i det levede liv med andre – at lykken findes.

Bogen kan købes for kun 200 kr. næste gang du kommer forbi Aarhus Efterskole.