du er på

Scene efterskole

Vi laver forestillinger sammen – og viser dem altid for et publikum. Det er her, magien kommer til live.

På hovedfaget Scene vægter vi kreativitet, samarbejde og evnen til at stå foran et publikum.

Du og dine kammerater bliver udfordret sammen, både teknisk, kropsligt og personligt.

Det er vigtigt, at vi sammen finder mod; mod til at turde fejle og mod til at være tilstede i nuet uden filter. Her er plads både til den erfarne scenekunstner og til dig, der ikke har stået på en scene før.

Som elev får du indsigt i teater både som kunstform og underholdning, og der vil også være mulighed for at udfordre dig selv som danser.

Vi bruger skolens to scener og dansestudie til selv at udvikle forestillinger. Sammen med dine kammerater vil du udvikle dig – både som performer og som menneske.

“Vi ved, hvad vi er. Men ikke hvad vi kan være.”
William Shakespeare

Forestillinger

På hovedfaget Scene arbejder vi projektorienteret, så næsten alle timer munder ud i en forestilling. Vi bruger skolens egen intimscene, dansesal og teaterscene – og tager også på turne.

Allerede i september til skolens sensommerfestival er vi klar med den første forestilling, vi selv har udviklet og sat op.

I november arbejder hele skolen sammen om en stor produktion, hvor alt fra replikker og musik til kostumer og kulisser udvikles af eleverne.

I december skriver vi vores egen juleforestilling og tager ud og spreder stemning i lokalområdet. I februar tager vi på turne med skolens kor og hovedfaget musik.

I foråret arbejder vi på vores afgangsforestilling, som bliver sat op på en af scenerne i Aarhus midtby. Du er med til at bestemme form, genre og indhold samme med resten af holdet – det er jeres svendestykke!

Scene bruger byen

Aarhus har et levende, professionelt teaterliv og et rigtig spændende vækstlag på de mindre scener.

Vi bruger selvfølgelig byens muligheder alt, hvad vi kan. I løbet af året ser vi flere forestillinger på byens teatre og dansescene som Svalegangen, Katapult, Aarhus Teater og Bora Bora. VI kommer også til at møde professionelle performere i workshops enten på skolen eller i byen.

Vi bliver også selv en del af byens scenekunstmiljø, når vi i løbet af året laver overraskende forestillinger i byens rum.

Vi bliver også selv en del af byens scenekunstmiljø, når vi i løbet af året laver overraskende forestillinger i byens rum og i slutingen af året sætter vores egen forestilling op på en af byens scener.

Sidefag

Få endnu mere scene – eller prøv noget nyt. Se alle vores halvårlige sidefag.