efterskoleliv

Livet på vores skole

Efterskole er noget, vi laver sammen. Derfor gør vi os umage – både fagligt og socialt.

På en efterskole er rammerne givet. Det vigtigste er alt det, du og dine kammerater fylder i rammerne. Derfor skal du endelig kaste dig engageret ind i året og være med til at præge hverdagen med aktiviteter og sjove ideer.

Vi håber, du bliver et mere frimodigt menneske af at være her. Når året er omme, handler det om, hvem du er blevet til som menneske af at have været på efterskole.

Du kan følge skolens liv på Instagram og Facebook.

“Målt på langs er livet kort.
Men lodret målt uendeligt.”
Benny Andersen

Familier og værelser

Vi er inddelt i familiegrupper på 9 elever, som spiser sammen og hver uge mødes med den samme familielærer. Til familiemødet hygger I jer sammen og hører, hvordan det går.

I kommer til at kende hinanden rigtig godt i familien. Familielæreren er også den primære kontakt til forældrene.

Ligesom derhjemme er der en del praktiske opgaver på en efterskole, der skal løses. Hos os deles vi om opgaver som rengøring, køkkenarbejde med videre, og lærere og elever hjælpes ad med den ugentlige rengøring.

Når du begynder på skolen, flytter du ind på et værelse med en eller flere værelseskammerater. I fællesskab indretter I jer på værelset. Omkring efterårsferien og omkring vinterferien er der værelsesflyt, hvor alle får nyt værelse og en ny værelseskammerat.

Vi bor på blandede gange – så piger og drenge bor på samme gang.

Sammen skaber vi store oplevelser

I løbet af skoleåret har vi en række kreative fælles events, hvor vi sammen skaber store oplevelser.

Sensommerfestivalen i september er første gang, vi åbner skolen op og viser, hvad vi allerede har skabt sammen. I november skaber vi sammen en stor forestilling, som vi viser for forældre, venner, tidligere elever og skoleklasser fra Aarhus.

I februar turnerer vi med teatercollage til forskellige kirker. En forestilling med dans, kor, musik og skuespil.

Fællessang fylder rigtig meget på efterskolen – og i foråret inviterer vi naboefterskolerne til en stor kordag i samarbejde med foreningen SYNG. I foråret holder vi også årsfest – stor fest for Aarhus Efterskole, hvor hovedfagene er på scene sammen med foredrag og koncert med kunstnere, vi inviterer udefra.

I løbet af året indspiller vi ofte musikvideo med en sang, der betyder noget særligt for året.

Tid til fordybelse

Fordybelse kræver tid og opmærksomhed – og nogle gange inspiration udefra.

Påskeuge: I dagene op til påske er vi sammen på skolen og fylder tiden med musik, samtaler og stilhed i naturen inden påskehøjtiden.

Højskoledage: Særlige dage i løbet af året, hvor hele skolen fordyber sig i ét tema – det kan være det gode liv, FNs verdensmål eller det skabende menneske.

Foredrag og koncerter: Man bliver inspireret af at se andre kunstnere udfolde sig! Derfor vil du komme til at opleve foredrag og koncerter med spændende folk. I løbet af 2020-21 har vi bl.a. haft besøg af Barselona, Steffen Brandt, Rune Lykkeberg, Lea Korsgaard, Per Vers, Liss, Blæst, Anne Lise Marstrand-Jørgensen, Undertekst, Marvelous Mosell, Lydmor og Patina. Se kommende åbne arrangementer her!

skitur_aae

Rejser og ture

I det tidlige forår tager hele skolen sammen til Norge, hvor vi står på ski i området omkring Kvitåvatn i Telemarken.

Det er skønt at være i naturen sammen – uanset om man er erfaren skiløber eller aldrig har prøvet det før.

Vi bor og spiser samlet, og om aftenen hygger vi os i pejsestuen med udsigt til Gaustatoppen.

I løbet af året er vi også på forskellige ture rundt i Danmark – både hele skolen og i de enkelte fag på studietur.

I den daglige undervisning bruger vi de mange muligheder, Aarhus giver med museer, institutioner og spændende folk. Derfor skal du altid have en køreklar cykel og cykelhjelm, så du er klar til tur ind til byen.

Fritid og weekender

Efterskole er noget, vi skaber sammen – også i fritiden og i weekenderne. Om eftermiddagen og aftenen summer det af liv og musik rundt i skolens værksteder, øvelokaler og hal.

I weekenderne er man velkommen til at blive – og det er der altid mange, der gør. Fredag eftermiddag samles alle, der skal være her weekenden over sammen med weekendens vagtlærere for i fællesskab at lægge et sjovt program.

Rytmisk kor og soloundervisning

Som elev har du mulighed for at blive del af skolens rytmiske lillekor, hvor I sammen med en vokallærer i fritiden øver forskellige arrangementer og optræder i løbet af året.

Du har også mulighed for at modtage soloundervisning på et bestemt instrument eller i sang, mens du går på skolen. Læs mere om soloundervisning her.

Fodbold og volleyball

Det er skønt at træne sammen og give sig 100 % i kamp mod andre hold. Hvert år træner skolens fodboldhold op til regionsstævner for efterskoler (både udendørs og indendørs).

Man behøver ikke have hovedfag FODBOLD for at være med – bare du har lyst til at spille og træne med i fritiden.

Skolen deltager også hvert år i volleyballturnering for efterskoler. Foruden sidefag i volley trænes der i fritiden for alle, der har lyst.